10 – 1e Maj – Vårrallyt 2019!

Okristligt tidig start för att vara arbetardagen, nästan som en arbetsdag. F insisterar på tidig ankomst för att få tidig start. Han har inte fel rekord på 115 deltagare. Vi startar som nr 7, naturligt vis. Upplägget är en tipspromenadskörning på allmän vägg enligt noter, till hemligt mål. Ca 18 mil ut, 10 mil hem. Borde fungera med vad vi tror är en 30L tank och oklar bränsleförbrukning. Reservdunk och fika är med, tak och dörrar är hemma.

8 grader och tung dagg. Brittisk högsommar alltså. Förvånansvärt många har tak, konstigt. Ytterligare tre 7or deltar varav en Catherham. Trevligt!

Första kontrollen efter ett par km, ett mindre kaos på jakt efter frågan. F hittar den genom fotarbete, plötsligt är vi först iväg. Viktigast är dock inte att komma i mål först, utan att svara rätt på icke-bilrelaterade frågor och bildgåtor längs vägen. Dock är det trevligt att vara först, och genom Västergötland och Halland syns endast en Ferarri och tre porschar när de missar en avfart (vi kallar dem ”fort och Fel”).

Målgång vid Bynanders Motormuseum efter 3:30 finfin körning på den svenska landsbygdens skogar och lättare industrier välkomnas vi av tävlingsledningen som första ekipage, vilket firas med 0% bubbel och sekretariatet. Dubbel glädje när ”F&F” anländer minuterna senare i tron att de är först =).

Glennkorv intogs och museum bevistades, en vädersäkrad aktivitet med trevlig atmosfär och faciliteter. Pallplats för tipspromenaden missades, men vad gör det? Dags att skissa på förberedelser inför nästa års Vårrally, och revansch.

Bränsleåtgång? 28 mil a 8,9L/Mil = ganska tom tank. Klara de sig dock hem och det kan varit Fs hemkörning i rask fart som snarare höjde än sänkte snittet. Men att räkna med litern är att ha marginaler på rätt sida.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *