61 – Lägg på en rem…

En Aux-rem närmare bestämt. 5 tänder, 1340 mm lång. Vore den längre måste extra-trissan längst upp/bort hissas upp mer och då kommer remmen ta i det ”främre” motorfästet. Går iofs att kapa i men inte så snyggt. Nu var det istället på håret att det gick att få på. Så note to self: 1340 ska det vara, varken mer eller mindre.

Trissan under motorfästet är också ny, då generatorn är det ända som inte är bytt. Spännaren kommer nog behöva justeras in lite men det blir bra.

Minnesbild, räknar inte med att lapparna är helt beständiga.
Äntligen åker kärlet på och systemet kan trycktestas =)
Tyvärr vill inte filmen laddas upp, men kan lova att ljudet är trevligt! Viktigt att värma tills termostaten öppnar sig och fylla på igen.

Ett par iakttagelser under uppvärmning i carporten:

  • Det är svinkalt även om det är sol, -7….
  • Bra med IR-termometer för att kontrollera löpande. Främre cylindern verkar konstant ligga ca 20 grader kallare än de övriga.
  • Inga varningar på laddning, så antingen så fungerar generatorn som den ska eller så fungerar inte lampan. Värt att mäta vid tillfälle.
  • Oljetrycket är som tidigare; börjar på tre, sjunker med stigande temp.
  • Tomgången är lite hög, 1400 rpm. Inte mig mot.
  • Temp-mätaren ger inga utslag alls tyvärr. Avslutade när kylarfläkten drog igång och alla slangar var varma men inget. Kanske någon sladd hoppat ur.

Slutsats: Systemet verkar tätt, blir att ställa in ock övervaka. Förblir det tätt är det läge för glykol. Ska tydligen minimera invändig rost och avlagringar och det låter ju bra. =)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *