41 – Skillnader och likheter

Dags att skärskåda forden lite; vad är skillnad på det som sitter i Pegasusen idag och det som komma skall. Nu ger jag mig ut på djupt vatten eftersom många i omgivningen vet detta bättre än jag =)

Zetec som namn kom redan 1991, och finns i storlekar från 1.0 till 2.4, både bensin och diesel. Så enbart storlek säger inget. Det finns 5 ändelser, varav E är den tidigaste. Alla tre block som jag har idag (1.6 i Pegasus, 1.8 i garaget och 2.0 i Forden) är av modell E, därför är de kompatibla. Nu när jag tänker efter så har jag just nu alla E-modeller som tillverkades, tufft!

Lånad från Wikipedia, men hittar inte sidan igen…

1.6an är förmodligen från en Ford Escort (tack F) att dömma av det överliggande insuget, Phase 1 enligt tabellen. 2.0 är då i/från en Ford Mondeo Mk2, Phase 3.

Enligt registrering ligger 1.6 på 66 kW, 2.0 på 96 kW. Det ger 88,5 hp vs 128,7 hp. 138 Nm vs 178 Nm. En viss skillnad bör infinna sig med andra ord. =)

Wikipedia bekräftar!

Detta är ju på pappret, eftersom luftintaget på 2.0 ser annorlunda ut än det EFI som idag sticker upp så fint ur motorhuven så vill jag helst behålla det från 1.6an. Därför finns det en risk att luftmängden kommer bli lite lidande. Vi får se. Nu lite bilder bara för att.

Enligt registrering 730 kg vs 1400 kg, men jag vill minnas att invägning tidigare sagt 650 kg.
Ja, de står på fel håll. Mondeon fick agera fender medan den lille stod ute en vecka, golvet behövde ju härda ordentligt.

40 – Garagepyssel

Som nämndes i #33 så behöver golvet ses över, delar gick att ta loss med hammare och även den gamla gjutjärnsbrunnen med tvivelaktig anslutning måste ses över: bytas eller bort.

Lånade svärfars mejsel och underhöll grannarna ett par kvällar:

suck

75 kg expanderbetong (fin) senare är detta ett minne blott. Brunnen hade faktisk et rör koppla till sig, men pekade i riktning mot porten/carporten och hade sättningar under sig. Blev att fylla igen även det.

Armeringsnät kan tydligen lösas upp av 35 års saltslask, kvar blir ett rostfärgat rutnät av lös betong. Hoppas den inte var… bärande! =)

För att hantera fukten i augusti som värmepunpen och ventilationen inte tar bort fick det bli en liten avfuktare också.

Ja, bilden är uppockner…

Nej, jag kör den inte samtidigt som cementen härdar med vattenbad…

Ja, den gör stor nytta för inomhusklimatat!

Nämnde jag att jag fyllt år? Grattis till mig! Förutom ett paraply på 157 cm spännvidd att ha för sittbrunnen och en hjälm (tack Mor!) och en verktygsväska till bilen (tack Bror!) fick jag något för att skona både knän och verktyg:

En son/verktygspall!

En verktygspall, med förvaring! Äntligen börjar det likna något, och bra med sittplats om man får besök igen =)

Trevligt med lite ordning och reda

39 – Nya sulor

Däck beställdes och blev ännu en gång leverans till ytterdörren. Att detta var däck framgick tydligt, hade ju varit fint för chaffören att slippa bära dem 3m upp, men Post Nord vill inte att man ska kunna meddela så triviala saker till dem. jaja…

Nya bockar, tack F för det =)

Visst ser det lite tanigt ut med noll markkontakt?

Iväg till däckkrängare i Partille utkant, tur att man har en droska värdig jobbet.

Dagarna innan har den redan tjänstgjort som lätt lastbil med släp för att flytta garderob, riktigt mångsidig är den!

Mest för att komma ihåg vad jag köpt

Detta är alltså v1, v2 kom någon månad efter, om någon undrar. Fräscha och mjuka. En viss skillnad i hur mycket sten som plötsligt smattrar i skärmarna…

Fina sträck!

Hittade dock en sak när jag var under som förklarar varför det vid hårda gupp låter ”KLONK” från bakvagnen. Trodde det var fjädringen som bottnade, visade sig vara en glasfiberplåt som sträcker sig ca 50 cm från bakkant och fram som inte sitter fast. Tidigare ägare som plockade bort hållaren för reservhjulet ersatte inte dess funktion att också hålla plåten fast, varför den nu hoppas till och har sprickigt lite på höger sida. Löser med skruv och brickor på 3 av 4 ställen, bränslepunpen är ivägen för sista. Note to self.

38 – Körning med fikastund

En sommarklassiker ”alkoholfri radler med kexchoklad” blev i år ”alkoholfri mariestad med plopp”, fungerar precis lika bra! Starten är den samma; en av Lindholmens pirer.

Obligatorisk profilbild”

Mycket snack och trevlig körning =)

Det blev lite crusing över Göta älv-bron, Götatunneln, Linné, vidate korsandes avenyn och runt ett par varv. Tror vi gjorde några gladare med vår uppsyn iaf!

Mer glida runt, bra för själen =)

37 – Hemma på vår gård…

Efter moget övervägande till och från om hur göra med den extra Zetec 1800 jag köpte med till bilen och alla blandade delar som fyller upp 4 flyttlådor i garaget kom lösningen som en blixt från klar himmel: Skit i det, gör på annat sätt.

Say hello to RUB063!

Ett gyllene tillfälle dök upp att införskaffa en komplett Zetec E 2.0 Blacktop med tillhörande orginalstyrsystem , OBD2 och mobelizer. Dessutom packeterat i en rullande transportlåda kallad Ford Mondeo MK2 (2000), med endast 21 kiloMil på mätaren. Alltså sista året som denna producerades, och med låga mil per år.

Det facila priset av 7500 kr kunde varit lägre om jag hittat den när den låg ute med körförbud (rosthål i golvet på förarsidan och något om att bakvagnen höll på att trilla av…), men vem gråter för det? Den höll att köra hem från Trollhättan, och har ett härligt svampigt gung i fjädringen. Lite nostalgi att detta var state of the art när jag tog körkort!

I väntan på en sista resa till urplock av allt vitalt står den nu halvt gömd i skogen, väl kamouflerad av mossgrön färg, rost och alger.

36 – Körning!

Frukostpaus!

Körning med hela gänget! F, D, P och jag, plus kartläsare i form av Ds son A. Många bokstäver blir det… Tidig samling vid Maxi i Partille, sedan avfärd tänkt till ca 3 h rundtur i naturskön stil. Fralla och bulle med kaffe som första stopp vid en liten kraftdam. Glatt humör och bildskön natur =)

I ordning framifrån: F, jag, P, D/A. Stiligt! Notera mina nya säten =)

Fantastiskt trevlig körning! Eftersom övriga bilar leder med minst 80 hk över min blev det stundtals lite svårt att hänga med. Kompenserar med högre hastighet och senare bromsningar. Märkte dock att låsta framhjul tilltog och kunde inte skylla på olja eller ens regn nu. Borde se över det där med däck och kanske även bromskraft fördelad fram/bak. Däck först.

Tyvärr fotade jag inte så mycket mer, händerna på ratten, så får beskriva med ord. Oväntat inslag blev den åskskur som kom ifatt oss mitt ute i ingenstans. Lika oväntat som den kom, dök även trevliga gubbar upp med paraplyer för att bistå oss när regnet slog igenom eken vi strandat under. Bilar och väder förenar =). Note to self, skaffa ett stort paraply som täcker hela sittbrunnen! Värmepaketet kommer lite mer till sin rätt då =).

Väl hemma igen, nästan lufttorkad i kläderna blev det att tömma bagagebaljan och lägga säten på tork. En avfuktare i garaget vore nog också bra att ha. Till listan! =)

Trevligt/konstigt att regnet aldrig nådde hem…

35 – Leverans, igen!

Pegasus Development, lika kul varje gång! =)
Kaffekopp/barn för måttning

Så vad är det? Stolarna så klart! äntligen! Efter att ha kört runt i de lånade gokartsätena (som förvisso var oväntat sköna) är det dags att få ett mer propert utseende och lite behövlig stoppning.

Najs…

Varken Brexit eller Corona stoppade Intatrim från att leverera. Kan verkligen rekommendera dem för fantastisk kundservice och välvilja rakt igenom! Bäst att provmontera lite!

Like a glove!

Hur fint blev inte detta då? Spännande att se hur mycket lägre de är än de tidigare båtsätena. Längre bak och längre ner, helt klart!

Lite fundersamt till vart kabelhärvorna till värmen tog vägen, och damaskerna till växelspak/handbroms för att matcha.

Visade sig vara kommunikationsmiss från min sida med damaskerna och deras miss med saknat kablage. En fin kompromiss blev att nytt paket kommer innehålla allt, utan kostnad för damaskerna. Världsklass! Promotar skamlöst intatrim.co.uk =)

34 – Lite körning!

Det gäller att hitta alla tillfällen man kan!

Återvinning är viktigt!
Torsdagsträff!

Notera vårt något udda sällskap. Pga navigeringsmiss missade jag och D hela sällskapet efter ett par hundra meter och tog ärevarv vid Tingstadstunnelns mynning. Som tur är lade vi stadiga 140 km/h i rätt riktning och kom snart ifatt dessa röda fina, som vi tidigare hamnat i samtal med i jakt på verktyg att skruva fast Ds ratt med. Separat historia, hänvisar varmt till csr.strigard.se för mer detaljer =)

Minns jag rätt är bilen till vänster en MG, och trehjulingen en förbättrad ZTR. Den sista skapade en del äventyr när en porsche framför oss läckte ut olja över hela vägen, men främst i mitten av körfältet. Har man då tre hjul, låg vikt, tokigt brett bakhjul med drivningen på och glad gasfot blir resultatet en del sladdande, sedan en 180 ner i diket i skarp kurva. Som tur var ingen övrig trafik och relativt låg fart. Alla oskadda och den gick att dra ur diket manuellt. Gav mig dock en fundering kring väggrepp, då jag för första gången låste framhjulen utan att mena det. Är mina däck för gamla? Borde jag byta dem? Tål att tänkas på, 16 år är ju lite mycket…

33 – Leverans!

Något som har kommit är de hjuldollys jag beställde från tyskland. Med lite guidening från F visade det sig att man kunde få bättre saker till lägre pris från Ebay.de än från Jula nere på Backaplan. Dessutom snabbt! 2 dagar, uppburet till huset av Post nord (varför de nu skulle dit…)

Ser mycket stabila ut!

Syftet? Att enklare kunna stuva undan bilen under lågsäsong, men nu främst att kunna putta runt den i garaget vid pyssel.

Testat och fungerade kalas, mycket nöjd!

Nytt problem dock…

not so good

Tydligen har förre ägarens konstanta användande av garaget som bilförvaring givit att fukt har gått ner i plattan och spräckt. Kryss markera ihåliga ljud. Blir att bila lite och så.. Detta märktes egentligen först när de små hjulen på dollyn tryckte på svaga kanter. 650 kg / 4 dollys = 162,5 kg per dolly, /4 = ca 40 kg per dollyhjul. Inte mycket alls, men de har liten yta för att enkelt rulla.

Jaja, tröstar mig med att äntligen skaffa den dolda brytaren som försäkringen kräver

Fungerar kalas, med löstagbar ”nyckel”

32 – Den passade!

Helt odramatiskt så passade växelspaken som den borde. Numer växlar jag dock som om den vore av glas, men borde hålla mycket bättre =) Tog tyvärr inga fina bilder, men passade på att korta damasken till spaken, då det var alldeles för mycket tyg. Har dock beställt nya av Intatrim för att matcha sätena. Jajustdet, när kommer de då? Brexit och Corona, man vet aldrig…