Ok, det finns två spännande bekymmer rällaterat till kylningen just nu.
1. Tempmätaren visar inte alltid rätt. Under ca 90 grader ligger den still. Men vid kökörning eller rödljus kommer den plötsligt igång, och kan då snabbt gå upp till 110 grader. Det leder fokus till nästa problem….
2. Bilen kokar lätt vid tomgångskörning! Detta då fläkten inte går igång.
Jag har två sensorer; en på termostathuset, en på undersidan av ett rör strax jämte. Efter lite tester med multimeter och tekokare vet jag detta:
* sensorn under röret går till mätaren. Med kortslutning går det att få den till fullt utslag. Har ett vridmotstånd att leka med, så med lite längre kabel borde jag kunna placera den fint i mitten ?. Dock kortsluter det för dåligt för att maxa ut mätaren. 6.5v finns. Dock ingen nolla. Två poler, troligtvis från Escort – 95.
* sensorn på huset går att ta loss utan att tömma, så kokade den. Ligger dock lite högt i motstånd vid kok, så beställer en ny. Får se om det löser fläkten. 5v finns, samt nolla mot blocket. Mondeo mk2. Denna ska enligt sägnen styra reläet.
Reläet som styr fläkten verkar sitta på en platta längst in bakom mätarna, ingen enkel sak om det behöver bytas, så vi börjar här. Får riva mer i vinter annars… ?
Eller egentligen x3, men blev sparsamt (inga) bilder då…
1. En solo-kväll ut mot Säve med omnejd och golfbana. Missade tyvärr den tropiska värmen med ett par dagar, men man får vara glad när det blir av?
2. En morgontur dagen efter #1, med P. Till Marstrand för att avnjuta frukost vid havet. Folk i morgonrock, check. Blev nog 15 mil där.
3. Ännu en morgontur
Denna gång en lördag med F och P, här i fel bilar pga provkörning. Klädesholmen var frukostmålet, med slingriga vägar dit. En ynnest att köra efter folk som hittar ?.
En miss av mig resulterade i låsa hjul och däckskrik, men gick som tur var bra ändå. Väl på plats gick vi i båtgubbarnas fälla genom att råka låna deras stolar i lä. Sedan följde nog en timme av båt-, fiske-, lokalpolitik-, bil-, och elpris skrönor av herrar som lyckades vara både riktiga ”göteborgare” och ”klädesholmare ” samtidigt. Ja, ni förstår…
Nu när bilen var i bra skick och jag sedan tidigare tänkt att det 2022 kunde bli att testa på bana, så passade Kinnekulle bra både i tid och geografiskt. Svärföräldrarna bor nära där, så en kombinerad resa. Det ända luriga var att frun fick jobbresa onsdag till lördag, vilket gjorde att ramarna för ban-besöket blev lite tajta. Så läs detta inlägg med i åtanke att jag har haft barnen själv ett par dygn innan =).
F var vänlig nog att inte bara låna ut sitt släp för att möjliggöra resa med bil och barn, utan även att hem-leverera det, samt hjälpa mig byta bromsvätska. Tydligen var den befintliga enligt gammalt regelverk, dvs blå, medan nya var av uppdaterat transparent version. Se den finna skillnaden i slangen!
Vänster fram gav som ses ca 330 ml. Höger fram inte alls lika mycket… Spännande att bak är kopplat pedal -> vänster, Vänster -> höger. Tur att vi började blöda höger bak, vänster bak varken kunde eller behövde göras något med då =).
Framme hos svärföräldrarna! Det tog inte ens en timme innan det kom besök som hört att det fanns en bil att kika på. Djungeltelegrafen är stark på landsbygden. Gillar proportionerna på dragbil/släp.
D plockar ihop sina tillbehör, och vi är redo för en dag på Kinnekulle Ring!
Tack D för bilderna!
Låt gå att det är en kurva, men känns som jag är lite mycket över och utanför bilen….
Efter nästan en heldag (8-15) var det dags att rulla och plocka upp barnen, för att traila hem mot götet. Smidigt att bara rulla på, spänna fast och köra!
Summering av upplevelsen att köra bana för första gången. Lite blandat. Bra upplägg med att ha tre grupper för olika avstånd. Trevlig gemenskap! Väldigt mycket ljud, hela dagen =P. Fick bra hjälp av C med hur man kan tänka med spårval, samt underlätta passering på rakan, tack för det.
Det var nog jag som begränsade mer än bilen, även om det säkert hjälpt med ett bälte med flera punkter, så att det blev mindre att hålla i sig. Men ändå tveksamt om jag kört snabbare för det, men kanske mer än 10 minuter i taget. Tror det blev ca 60 minuters körtid totalt.
Tveksam till om jag kommer göra om detta, även om det var kul. Kanske blir att prioritera touring eller en sprint istället. Främsta anledningen är nog att jag till slut nästan tittade mer i backspegeln än framåt, eftersom omkörningar kom så nära och så plötsligt. Kanske en vanesak, men så rejs-sugen är jag inte =).
Bar sov hela 2h hem, frun hjälpte till med avlastningen =)
Intressant slipmönster, som blöt sand nästan. Däcket har verkligen knådats i kurvorna.
Som nämnt i förra inlägget, så blev minst en skiva vobblig på vägen hem från Vårrallyt. Ratten började slå vid inbromsningar, otrevligt! F tipsade om fina skivor från Hella via Ebay, ganska billigt faktiskt. Spindeln är från Ford Escort, kanske tur det =).
Av med hjul för bättre insikt! Lite spännande sitter skivorna inte enkelt innanför, där finns en distans först som även innehåller 2 st koniska lager, dvs själva navet.
Av med ok, även beläggen så OK ut =P
Ursäkta för många bilder här, det är för mitt minne…
Steg 1, ta av locket. Flatmejsel passar fint. Så kladdigt det är!Torka av och pilla ur sprinten.Lossa mutter, M27. Ska sitta med nästan bara handkraft. Nästan.Gör rent! Många trasor blir det.Från höger till vänster: låspinn, mutterlåsare (?), en mycket tunn mutter, Bricka med spår för att förhindra rotation mellan lager och mutter, koniskt lager. Monteras åter i omvänd ordning. Nu får man loss nav och skiva. Gör rent och håll kolla på att smuts inte kommer in till lagret som finns kvar i navet. Nu är skivornas skruv till navet tillgängliga. Dessa ska enligt Youtube vara med 14 mm skalle och hålls med låsplåtar. Jag förstår varför….Men här är det 17mm skalle och låsbrickor. Brickorna är kanske bra, men 17mm gör att en hylsa inte får plats. Note to self; skaffa rätt bultar nästa gång, att byta till. Torka av, täta och tvätta!Mest för att ha nummer om det nu skulle behövas. Skiva och nav satt bra fast även utan bult. Tips; slå på skivan, då löser det sig snabbt. Inget bändande behövs. Weapon of choice….Slipa metallrent !Notera att vänster och höger sida inte ser likadana ut…. Lite oklart varför, men bra för att hålla isär dem om det nu behövs.Nya fina runda grå! Note att min tjocklek är 11.4 mm. De gamla som nu kasseras var fortfarande nästan tjockare än vad de nya är. Snyggt!För säkerhets skull…
Bytt och klart! Tack F för nya låspinnar samt en försvarlig mängd SKF-fett =)
Navmuttrarna dragna till lagom, sedan lossat lite. Inget glapp, inget kläm.
Jag vet inte varför jag tyckte att det var en bra idé att öppna kylarbehållaren, men vilken tråkig syn! Efter lite självransakan så glömde jag nog att fylla glykol efter motorbytet, nu verkar läskigheter byggt bo under vintern. Tre varmkörningar och tömningar blev det, samt 3 kg glykol på det för att få tillbaka en fin blå färg. Återstår att se om det varar, annars får det bli att gå på med starkare grejer senare.
Fast egentligen 2021, och höst, men nu vår… Aja, det blir nog bra. Och det blev det!
Alltså, årets upplaga var en repris av sträckningen med start och mål på Torpet Cafe i Skepplanda, som man använde ett halvår tidigare, men då i ösregn och lite skralare uppslutning (Pandemi…). Nu med 73 bilar och strålande sol!
MH ställde upp som kartläsare för dagen, och gjorde ett strålande jobb!
4 mil dit, 16 mil runt och 7 mil hem med lite bonus-vägar av spontant slag. Förbrukning? 0.65 L/mil, smått fantastiskt. Dock med featuren att 20 mil från full tank kan G-krafterna visst slunga bränslet från pumpen vid bra uppförsbacke. Jaja… Annars var det ett bra kraftprov för nya motorn, och den levererade ett härligt ljud och fantastiskt vrid. Vem behöver växla egentligen.
En lite notis till själv dock: Bromsarna. Det verkar som om minst en skiva blivit sned, så vid inbromsning vobblar ratten, mer och mer för varje mil. Detta måste fixas innan Kinnekulle. Vad? Ska jag köra bana!? Ja, om allt bara klaffar, så. Men det är ju goooooott om tid tills dess. =)
Det är glest mellan uppdateringarna här nu, främst pga att livet kommit emellan. Bästa ursäkterna är hus-projekt och tillökning =) Tydligen är timmarna för körning och målning snarlika… Förresten passar ett garage utmärkt som målarstudio för beklädnad till nya fönster. Synd bara att bilen får bo ute en vecka.
Halvergonomist, men ändå!Pyjamas på!
Men lite har hänt sedan sist, förutom trevlig lunchkörning och något enstaka kvällsvarv.
1/5, klart värt att nämna, även om det var ett tag sedan. 4×7 i härlig karavan på svindlande vägar i norra halland! 22 mil in alles, en förbrukning på 0.78 och inga missöden med nya motorn! Det kallar jag succe =)
Förbrukningen har alltså sjunkit från ca 0.85 med 1.6an, lite kul. Men fortsatt bäst att räkna 1L/mil i väntan på att tankmätaren löses.
För att 1/5 ens skulle vara möjligt för min del får vi dock backa bandet lite. Ett bekymmer var att huven vilade mot mothållet för gasvajern. löst med lite Dremmel och mycket mod.
Detta är en sk Brake Noodle, ej att förväxla med en BREAK Noodle. Standard del för cyklar med V-broms och tyska hemmabyggen. Vänligen bortse från de vita buntbanden, annan lösning är på gång. Tada!
Så nu går det att stänga huven =)
Ett annat men mindre bekymmer var att batteriet förlorat sin fastsättningspunkt. Löst med en PopNut av lagom kaliber, och voila! *ingen bild…*
Om jag inte klagat på missljudet från aux-remmen, så låt mig göra det nu. Den gnisslade otroligt ofint, i tid och otid. Men. Nu är det löst, spände upp remmen så mycket man kan med endast två händer, och då blev det tyst! #ingenbild.
Blandade kring-bilder:
Nu när lamporna fungerar korrekt, känns korrekt märkning … korrekt.Chefsmekanikern servar domkraften. Unik kvalité: får plats mellan nos och hjul!Inte ett råttbo. En sladd till resulterade i finfin arbetsbelysning i carporten!Efter över en månads väntan; nya perfekta handskar! Like a…
Bilen har faktiskt varit ute på uppdrag utan mig, värt att nämna. En studentkörning med sightseeing i norra Halland. Mycket fördelaktiga vägar, synd att jag inte var med =)
Kollegan G slängde ut spontan fråga på en fika om någon hade ett coolt åk, och kollegan R angav mig snabbt. Bara att hoppa på =). G med make kom och bekantade sig med fordonet helgen innan, och förutom långt till pedaler (främst kopplingen) gick det fint. I med de gamla båt-sätena som fortfarande inte kommit iväg, och en extra kudde, så var det löst. Imponerande och kul!
Hade märkt innan att det droppat lite från växellådan (röd klar olja), förmodligen från 1/5-körningen. Bäst att fixa. Lånade en flaska prima kvalisort av P. Inspektion = påfyllning = inspektion. Dvs det går inte att se nivån, man fyller genom ett hål på vänster sida tills det rinner över. Note to self; nyckeln är en 10 mm Insex.
”sett” underifrån, ca 10 cm upp längsmed lådan.Inte jättelitenEndast det bästa är dyrt nog!perfekt flaska, bättre än sportdryck =)Kvällens hjälte!
Resultatet? ca 0.5 dl gick i! Så inte direkt akut i en låda som bör innehålla ca 1.5 L. =) Men nu vet jag det iaf, och om någon behöver olja och fyllflaska så är det bara att hojta.
Hur gick det med Studentfirandet då? Bara bra verkar det som =)
En fantastisk bild =)Ungefärlig hemfärd, Strömma Naturbruksgymnasium verkar ligga omgärdat av bra mycket roligare vägar än E6an =)
Fick ett litet ryck idag. Inte så att jag åstadkom något med bilen, men behövde komma från jobbet lite över lunch, och då blev det en första tur att försiktigt sträcka på nya motorn lite.
Vill minnas från tidigare första åk för året att det är lite spännande när man vant sig vid halvår i familjekombi.
Startade snällt, bra början. Fint drag på 2an, vågar inte riktigt trycka till på sväng. 3an och 4an känns nu som 2an gjorde innan, här har det hänt saker!! =) Och där fallet gaspedalen platt, mitt på Tuve-rakan…. Tur att det finns lite plats att rulla till kant och fästa mothållet till gasvajerns slang. Note to self, se till att det man pillat på sitter fast när man slutar pilla på det….
Kan nämna att utan huv så ser man ganska fort vad felet är, nästan lite mysigt att köra så…
Nåja, extra spänning, snabbt på banan igen. Fördel med lunch-körning är att service-bil i form av fru finns hemma, om det knasar helt. Vilket det inte gjorde!
Ett varv bortom Skogome-anstalten, tillbaka mot Tuve och hem igen. Här finns det mersmak! =) Tror till och med att jag har lite pulver på 5an, men får hitta bättre sträcka än 70 km/h för det.
Blir nog en fin säsong detta, ska vi se!!!
Några iakttagelser, att spana på under 2021:
Tomgången är lite hög, runt 1500 rpm. Felsökning med startgas avslöjade inga läckor. Fick tips om att testa att koppla ur tomgångsmotorn så det inte är den som spökar lite halvöppet.
Tempmätaren fungerar inte. Oklart vad jag misslyckades med när jag lödade ihop det, får bli ett kommande kapitel.
Kopplingen tar nog lite högre upp än tidigare. En vanesak, eller så minns jag fel.
Batteriet måste fast. Känns inte så farligt, men ska bli rätt.
Måste fixa så att motorhuven går på innan 1/5…
Det finns ett irriterande rem-ljud från någon av rullarna till generator-remmen. Jag tror DA, men får spana på det.
Första felbeskrivning: Höger halvljus gav upp under motorbytet i höstas. Det var lite jox med säkringarna när vi höll på, vill minnas att höger och vänster lys vad på olika och säkringar drogs lite ibland. Ja, ni fattar…
Hur som, det visade sig att höger armatur hade passerat bäst före, pga värme, och att H4-lampan gått sönder på halvljust.
Inga parallella ytor här längre…Kallas tydligen Frensh Style bulb när den har en gul plastboll över sig.Sett bakifrån, alltså kabelsidan av sockeln.
Sockel bytt till porslin, nya lampor beställda. Tack F för hjälpen! =)
Trevligt sällskap =)
Tempgivaren till mätaren i sittbrunnen fungerade inte längre. Givaren som tidigare fanns satt på undersidan av termostathuset och försvann därmed med motorn. Som ur är finns förutom den uppe på termostathuset även en på inkommande, lite oklart om den faktiskt varit kopplad till något…
Varför spara med än 3 cm kabel när man återanvänder en kontakt =(
Summa summarum: F hjälpte mig att koppla rätt inte bara hur temp-givaren utan hittade även att det som såg ut att vara lampan för oljetrycket egentligen var ladd-lampan, samt kopplade in lampan för trycket. Nu är det så rätt de kan vara utan att a) riva upp stammar, eller b) plocka loss instrumentbrädan för att komma åt att byta plats på lamporna. Således blir Gul = inget oljetryck, Röd = ingen laddning. Bara kvar för mig att lösa lödningen dådå, what could….
Paket! Paket! för att citera Lilleman =)
Dessa (Lampor till allt) var mycket prisvärda i förhållande till ebay och liknande, återstår att se hur länge de lyser.
Gula igen, så klart!
Hm. Det här är alltså inte höger hållare i repris, men vänster version. Jag trodde den var bättre, det var den inte… Omöjligt att få ut lampan utan att förstöra.
Ibland är det viktigt att se sig själv i backspegeln lite…bara att nibbla bort, bit för bit.
Här någonstans misslyckades jag kapitalt att på samma sätt som F tidigare pilla loss stiften och återanvända dem i porslinsvarianten. Porslinet sprack, pallade inte ett tredje varv till Biltema… Krympte på lite slang istället på stiften och satte dem individuellt. Blev faktiskt inte alls fel! =) Så nu har jag ljus!
HalvljusHelljus påHelljus, tutaOljetryckslampan inkopplad. Funktionellt men behöver lödas och lindas.Oljetryckets lampa, nu inkopplad!Tempgivarens nya inkoppling, ska bli spännande att varmköra motorn vid tillfälle =)
Den uppmärksamme ser att det inte finns några bilder på lödningarna. Finns en förklaring: De är fula som skam! Världens minsta lödpenna och grovt tenn, inte en bra kombo. Men de verkar sitta iaf…
Kommer inte riktigt ihåg vad som hände här, men tror detta var ladd-lampan som satt/sitter på fel position (fel färg på lampan (röd istället för gul)). Den skulle iaf inte klippas så är nu lagad igen =)Bara ny märkning som fattas! Vänster är alltså ladd, höger oljetryck. Viktigt!Tesa textiltejp är något av det bästa som finns! Så mycket snyggare och mer lättarbetad än kladdig eltejp. Javisst, lite olika syfte, men allt bör vara matt för snygghetens skull! =)
Bara att hoppas på lite varmare väder i vanlig ordning då.
Som sagt, inga stora saker som hänt på sistone, men alltid något =)
Om man tycker att saker går för smidigt kan man alltid höja svårighetsgraden lite! Tycker fortfarande att det bör tävlas i matlagning med Wildcards i form av småbarn som slängs in i kritiska ögonblick….
Men alla intressen ska ju uppmuntras =)
Det tränade ögat känner igen ett skydd till styrstången, menat att täta det värsta draget/droppet ner på fötterna. Nej, det är inte dålig skärpa, det är våtslipat till matt finish. Bara för att det var kul.
Icke att glömma: batteriet sitter fortfarande löst eftersom tändmodulen nu sitter ivägen för hållarens hål.
Verktyg är beställt, här ska popnuttas en ny mutter i stål! Kommer bli perfekt, nära nog. =)
Tankmätaren visar som bekant fel, sista halvan av tankens innehåll finns liksom inte. Plan på att kalibrera, men hemskt vad många sladdar det var här då…. Får återkomma i detta.
Golvsågningen har inte riktigt kommit igång, lite beroende på tid, väder och bristen på spridare för att ta den in och ut garaget. I väntan har det ritats lite på lösningar.
Nämnda skydd på plats igen, nu med extra bra klet!
Ja, det finns fler hål….
Höger halvljus gav upp i samband med motorbytet. Det verkar faktiskt vara så enkelt som att lampan är trasig. Mätning gav samma spänning på både höger och vänster, samt på båda sidor om kontakten som faktiskt ser lite smällt ut. Nya lampor beställda, ny hållare lika så då den sitter fast lite för hårt i lampan nu. Fortsättning följer.
Detta verkar kallas ”french style” på lampan, att man klär in den i en gul plasthatt. Undra varför…
Kontakten (sett från lampans håll) med lite mätningar. Detta glömmer man ju så snart man blinkat.
Redan innan den höga tomgången var det ett luftgap mellan luftfilter och luftmassemätare som såg lite tråkigt ut. Pga att dessa hålls ihop med skruv i pop-nuts bygger sagda nuts någon mm, som blir till en distans mellan ytorna. Lite Biltema packningsmaterial och ett pyssel:
70 mm invändig, 105 mm utvändig, 2 mm tjock. Det blev att stansa ”halv-hål” så att packningen alignas in med hjälp av nutsen. Verkar passa bra.
Har hört att spridare kan vara en bra sak att se över. De de som sitter i och även uppsättningen som sparade ur alla lådor är av lite okänd historia får det bli att skicka dessa på test och ev service. Så nu luktar hela garaget bensin….
lite tomt blev det, men bör gå bättre att stänga huven nu =)