Dagen M, gott om tid för att klara av planerade moment: Byta olja, byta rem, dra åt slangkopplingar i kylsystem, fixa en upphängning som jag skojat till vid tidigare demontering. Spänna gasvajer? Kika på att ta ur stolar?
F har laddat med fransk webradio och kalla 0%, bara att köra på.

Olja tappas ur, filter byts, olja fylls på. Som man gör.

Topp plockas av för att låsa kamaxlar, låspinne monteras, rem plockas av. Ny rem sitter som den ska , internet konsulteras om Nm. 0% intas och läget är allmänt gott. Kul att det är så enkelt att komma åt allt, inga plastkåpor i vägen och sådant. Allt på plats igen. Startar!
Slangklämmor till kylning verkar ok men dras ändå. Undra var det läcker egentligen? Kärlet verkar vid körning tappa allt till strax under MIN. Kyler dock som den ska. Kan det vara locket som inte är tätt? Bygger dock tryck. Skumt.

Upphängning till ljuddämparen får nya gängor, ”någon” hade klantat sig…
Gasvajern spänns, och i sprött material. Note för framtiden: fixa ny gasvajer.
Ett sent initiativ; stolarna måste gå att få loss. Till saken hör att detta är båtstolar, ganska tjocka i sitsen. Borde göra en 10 cm i sitthöjd om de kom ur. Dock bekväma. Infästningen är svår att komma åt, saken får bero till annan dag. Klockan är mycket.
Hemfärd, rullar på fint! Allmän lycka =)
Kvällens överraskning: Samtidigt som SUV lägger sig skrämmande nära i mörkret (bara nyfiken?) tramsar gasen. Vajern? Ingenstans att stanna, snart hemma ändå. Nerfart i Tingstadtunneln, motorn dör. Går inte att starta rullande, blir stående i vänsterfilen på väg upp. Ca 23.00. Tydligen skiftbyte inom någon industri, många reflexjackor swishar förbi i läskigt hög fart. Otroligt högljudt.
Ringer F, som tur är fortf vaken. Kommer efter ”en snabb evighet”, har tänkt på reservdunk. Smart. Insikt; när mätaren står på ¼ tank är den alltså slut. Note to self. Nu stängs trafiken äntligen av i min fil, stor förbättring. Någon med bättre ljud i mobilen har förmodligen ringt 020-999 444, smart! Tackar F och gudarna, för 5L soppa, linkar till INGO för att fylla upp ytterligare 23L. Första gången jag tankar den, bra att lära sig. Mätaren går iaf upp till 4/4 med lite trugande. Slut på äventyr för denna gång.
