47 – Den stora operationen!

Minns ni denna gamla goding? Efter ett par veckor hos en hjälpsam granne var det dags att komma in i värmen igen och förbereda ingreppet.

Innan vi går in i detaljer vill jag bara highlighta att denna hjältes sista resa blev en oväntad kulturinsats, minnesvärd!

Så, var var vi. Jo. I korthet och så bra som jag kan beskriva det. Motorn ska ur för att bevaras till eftervärlden i min 7a. Till det behöver man (förutom tid, bra vänner, chokladbollar, alkoholfri öl, vissa verktyg) även diverse elektronik och sådant. Det blir nog bra, bilderna får tala för sig själva =)

Saker under måste bort enligt Dr F…
Steg ett, ta med folk som vet vad de gör! Trott eller ej, det underlättar =)
Steg 2, rätt verktyg. Tydligen måste drivaxlar bort… OK, inga problem! Vi skrämmer av dem med verktyg värdig pappersindustrin =). Notera att den växlas ner 2 ggr för att krympa till 1/2″. Gud vet vad den började på…
Detta är en fästpunkt för någon form av bär-arm höger fram. Någon verkar i tidigare historia ha dragit av den. Vad gör man då? *Pling*
*Pling* Jo, man ful-svetsar på en ful-borrad ful-mutter, och besiktningen släpper igenom det trotts att brickor som ska vara i spänn hänger löst. Tur man är redundant med TVÅ framhjul att driva och styra med =P
Viktiga lådan: Sparas, ej kastas! Här ser ser vi själva moder-modemet, hjärtat i varje FoRRd. Med tillhörande OBD2 och antennen till avläsning av nyckelns kodning. Jupp, det blir modernt så in i 2000-talet med diagnos och anti-stöld!
Den som tycker att motorrummet inte bär den patina som det borde efter 20 år i tjänst: Korrekt! F har förtjänstfullt och förutseende spontant-tvättat! En bi-sak blev att vi nu vet: man kan framföra bilen på ca 2-3 cylindrar om man kortsluter lite tändstift. =)
Ergonomi är ett återkommande tema, som står högt i kurs här hos Slakt och Sådant AB. För kvällen förstärkt team med P som bidrar med kunnande och entusiasm över demontering, i lika delar =) Jag undrar vad de letar efter efter, kanske 10mm hylsan?
Bäst att kolla under också!
Viktigt att även fotografen får vara med när bytet ska styckas!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *