48 – Pegasus gör entré

Om man vill ha mer uppmärksamhet än vanligt i trafiken; framför bilen utan motorhus! Uppskattning garanteras, främst från barn och gubbar, i vanlig ordning!

Som ni gissat innebär detta att Forden rullat vidare till sälla jaktmarker. Man kunde tro att bil utan motor var svårsålt. DET VAR DET! [rant] Kan inte folk läsa annonser?!

Ja, ingen motor

Nej, jag säljer inte katalysatorn löst

Vaddå ”snälla”?! nej!!

Jag skiter väl i att du bor i skövde!

Nej, jag tycker inte du bör bogsera den 15 mil. Du vet att det är max 30 km/h, således inte att göra på större väg. Jasså inte?

….

[rant over]

Till slut kom en vänlig herre och plockade upp den en mörk och stormig natt, 500 kr i handen! Min hand alltså. Wee!

Hoppas vi hade tagit ur allt vi behövde…

Ergonomi, en följetång. Fördel med liten bil, hyffsat lättåtkomligt iaf. Detta blir en bra före-bild =)
Vissa skulle kunna säga att vi trickfilmade hur enkelt var att få ur motorn ur Pegasus eller att fotografen faktiskt gjorde nytta istället för att just fota. Sanningen är att detta fortfarande är 2.0. Tålamod!

Den vakne ser att viss efterbehandling redan börjats på. Här ska det slipas rost!

Snillen spekulerar. Vad är bäst: förgasare eller modernt? Behöver vi alla delar? Vad går att återanvända?

Som man ser är det viss storleksskillnad på det gamla EFI-insuget i alu och det nya svarta i plast. Längd och framför allt diameter på spjäll. Inte så konstigt, 1.6 vs 2.0 liter borde betyda 25% mer luft igenom. Kanske?

Även spridarna kommer behöva bytas för att matcha i flöde.

Som sagt, viss skillnad. Tydligt är också att plast är lättare, fulare och förmodligen bra mycket billigare. Hoppas kunna ha kvar EFI dock, då det sticker igenom huven.
Svabbat och klart för kvällen! Prydligt =)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *