Jag ligger lite efter med uppdateringar som vanligt, men kan denna gången skylla på Jul och Nyår (?).
Detta är ett generatorfäste. Det satt tidigare finfint i donator-bilen, alltså på samma motor. Problemet var att generatorn där inte laddade som den borde. Mina trogna läsare minns kanske kulturgärningen och mycket puttande under dess sista resa. Så det får bli att anpassa det för min tidigare generator. Dessutom tar hållarplattan för spridarna nu upp lite hål, så kapa mer. Lika bra att polera upp när man ändå är igång, för att kanske måla sedan. Kanske, när det åter är plus-grader.

Lika bra att göra en större service så att man ”nollar” allt som annars kan komma tillbaka och bita en… Dessa hade säkert gjort sitt =)

Jag följer med viss hat-kärlek en grupp på Facebook som handlar om garage. En del stackare står i en dragig lada med snö i ansiktet, många verkar gjort showroom med bar och biorum. En del kämpar bara på så gott det går… Här är mina kvadrat just nu! =) Det kunde varit värre…

Den uppmärksamme minns att Mondeon gick lite kallt även varma sommardagar. Jag tänkte lösa det med ny termostat. Endast för bättre bild har jag plockat bort hela termostathuset, det har inget alls att göra med att jag inte fattade att man kunde öppna huset för detta byte innan jag stod där med saken i hand. Inte alls…. =( Nåväl, man lär sig.
Alltså egentligen en operation så enkel att det knappt borde nämnas. But here we are! Får se hur det fungerar när det åter finns kylarvätska i systemet. Först ska pumpen bytas.

Helt olika tänk med fjädrarna på gamla och nya. Man undrar ju lite varför.

Lambdasonden är fin att byta, borde inte vara svårt när den sitter så tillgänglig. Vid något starttillfälle var den urskruvad, lät lite annorlunda när det ven ut så tidigt. Kanske tappade lite tryck så också, vem vet.
På testrundan som filmades senast var den bara ipetad igen för att täta, inte inkopplad. Nu finns en ny som _nästa_ passar perfekt. Den uppmärksamme ser bekymret med kontakten. Nåja, en avbitare löste det.