Här blir det lite svåra bilder, inte lätt att se.
Det har från början funnits en misstanke om att huven inte kommer passa direkt på efter motor. De är ju båda Zetec, men ändå. Speciellt kanske med oklarheten hur det skulle bli med insuget; kunde det snygga i alu vara kvar eller skulle ett fult Mondeo i svart plast behövas?
Minns jag rätt är det nu 1.6 SilverTop insug, 2.0 BlackTop spjällhus (med specialanpassning för att tomångsmotorn ska kunna andas genom 1.6 insug, 2.0 SilverTop spridare och 2.0 BlackTop luftmassemätare (?). Detta tillsammans med 2.0 BlackTop styrsystem… Nåja, allt är ju Ford iaf, man får vara glad att deras ingenjörer inte i onödan ändrade på för mycket under många år.
Så vad skapar problemet då? Det verkar vara vinkeln på gasvajern och dess fäste på spjällhuset.



Ett alternativ är att ta bort ca det markerade området, så borde resten ”falla på plats”. Ett annat är att göra om fästet. Fundering krävs, inga snabba beslut här inte =)