Fick ett litet ryck idag. Inte så att jag åstadkom något med bilen, men behövde komma från jobbet lite över lunch, och då blev det en första tur att försiktigt sträcka på nya motorn lite.
Vill minnas från tidigare första åk för året att det är lite spännande när man vant sig vid halvår i familjekombi.
Startade snällt, bra början. Fint drag på 2an, vågar inte riktigt trycka till på sväng. 3an och 4an känns nu som 2an gjorde innan, här har det hänt saker!! =) Och där fallet gaspedalen platt, mitt på Tuve-rakan…. Tur att det finns lite plats att rulla till kant och fästa mothållet till gasvajerns slang. Note to self, se till att det man pillat på sitter fast när man slutar pilla på det….
Kan nämna att utan huv så ser man ganska fort vad felet är, nästan lite mysigt att köra så…
Nåja, extra spänning, snabbt på banan igen. Fördel med lunch-körning är att service-bil i form av fru finns hemma, om det knasar helt. Vilket det inte gjorde!
Ett varv bortom Skogome-anstalten, tillbaka mot Tuve och hem igen. Här finns det mersmak! =) Tror till och med att jag har lite pulver på 5an, men får hitta bättre sträcka än 70 km/h för det.
Blir nog en fin säsong detta, ska vi se!!!
Några iakttagelser, att spana på under 2021:
- Tomgången är lite hög, runt 1500 rpm. Felsökning med startgas avslöjade inga läckor. Fick tips om att testa att koppla ur tomgångsmotorn så det inte är den som spökar lite halvöppet.
- Tempmätaren fungerar inte. Oklart vad jag misslyckades med när jag lödade ihop det, får bli ett kommande kapitel.
- Kopplingen tar nog lite högre upp än tidigare. En vanesak, eller så minns jag fel.
- Batteriet måste fast. Känns inte så farligt, men ska bli rätt.
- Måste fixa så att motorhuven går på innan 1/5…
- Det finns ett irriterande rem-ljud från någon av rullarna till generator-remmen. Jag tror DA, men får spana på det.