Som nämnt i förra inlägget, så blev minst en skiva vobblig på vägen hem från Vårrallyt. Ratten började slå vid inbromsningar, otrevligt! F tipsade om fina skivor från Hella via Ebay, ganska billigt faktiskt. Spindeln är från Ford Escort, kanske tur det =).
Av med hjul för bättre insikt! Lite spännande sitter skivorna inte enkelt innanför, där finns en distans först som även innehåller 2 st koniska lager, dvs själva navet.
Av med ok, även beläggen så OK ut =P
Ursäkta för många bilder här, det är för mitt minne…
Steg 1, ta av locket. Flatmejsel passar fint. Så kladdigt det är!Torka av och pilla ur sprinten.Lossa mutter, M27. Ska sitta med nästan bara handkraft. Nästan.Gör rent! Många trasor blir det.Från höger till vänster: låspinn, mutterlåsare (?), en mycket tunn mutter, Bricka med spår för att förhindra rotation mellan lager och mutter, koniskt lager. Monteras åter i omvänd ordning. Nu får man loss nav och skiva. Gör rent och håll kolla på att smuts inte kommer in till lagret som finns kvar i navet. Nu är skivornas skruv till navet tillgängliga. Dessa ska enligt Youtube vara med 14 mm skalle och hålls med låsplåtar. Jag förstår varför….Men här är det 17mm skalle och låsbrickor. Brickorna är kanske bra, men 17mm gör att en hylsa inte får plats. Note to self; skaffa rätt bultar nästa gång, att byta till. Torka av, täta och tvätta!Mest för att ha nummer om det nu skulle behövas. Skiva och nav satt bra fast även utan bult. Tips; slå på skivan, då löser det sig snabbt. Inget bändande behövs. Weapon of choice….Slipa metallrent !Notera att vänster och höger sida inte ser likadana ut…. Lite oklart varför, men bra för att hålla isär dem om det nu behövs.Nya fina runda grå! Note att min tjocklek är 11.4 mm. De gamla som nu kasseras var fortfarande nästan tjockare än vad de nya är. Snyggt!För säkerhets skull…
Bytt och klart! Tack F för nya låspinnar samt en försvarlig mängd SKF-fett =)
Navmuttrarna dragna till lagom, sedan lossat lite. Inget glapp, inget kläm.
Jag vet inte varför jag tyckte att det var en bra idé att öppna kylarbehållaren, men vilken tråkig syn! Efter lite självransakan så glömde jag nog att fylla glykol efter motorbytet, nu verkar läskigheter byggt bo under vintern. Tre varmkörningar och tömningar blev det, samt 3 kg glykol på det för att få tillbaka en fin blå färg. Återstår att se om det varar, annars får det bli att gå på med starkare grejer senare.